کار تیمی بهتر در سازمان با این ده نکته» تا به حال به این فکر کرده اید که چطور برخی از تیم ها و یا سازمان ها تا این حد مطلوب و موثر با هم کار می کنند و از حداقل تعارضات برخوردارند اما دیگر تیم ها و سازمان ها چنین خصلت هایی نداشته و ناکارآمد هستند؟ کار تیمی موثر و کارآمد شامل تناقض جالبی از سادگی و پیچیدگی توامان است.

مهم نیست در تیم تان از افراد متفاوتی با سلایق متفاوت بهره مند باشید (البته توصیه بر این است که افراد تیم با نگرش ها و شخصیت های متفاوتی باشند) و هریک از آنها از خصائص خوب و بدی برخوردار باشند. افراد و اعضا گوناگون، ترکیبی از تجارب شخصی و کاری متفاوت، تجاربی از موفقیت ها و شکست ها در تیم های قبلی خود هستند که می توانند در مسیر ماموریت و اهداف سازمان جدید به کار گرفته شوند.

با توجه به پیچیدگی های تشکیل تیم مثل دستورالعمل ها، هنجارهای تعاملی، ارزش ها، موثر بودن و باید ها و نباید های کلی آن، خروجی عملکرد کار تیمی می تواند شما را شگفت زده کند. شانس دستیابی به اهداف و خواسته های شخصی و سازمانی تان را می توانید با تشکیل یک تیم، به شدت افزایش دهید اما با توجه به پشتیبانی و راهبری مناسب، تیم می تواند به درجات و جایگاهی بسیار فراتر از اهدافتان دست یابد.

یکی از معضلات کار تیمی در کسب و کار، عقب نشینی مدیران عالی و عدم حمایت شان از روندهای کار گروهی ست. نباید شکست ها و ترافیک های کاری باعث پایین کشیدن شما از دست یابی به موفقیت باشد، چون بیشتر از این که گفتار شما موثر باشد رفتار شماست که بر عملکرد تیم تاثیر می گذارد.

اکثر موانع و مشکلات بیرونی تیم‌های کاری بر اثر تغییرات بیرونی به وجود می‌آیند و برای جلوگیری از تاثیر مشکلات بر تیم و از هم پاشیدن تیم پس از هر اتفاق ناخوشایند، باید تیمی با قابلیت انعطاف و برگشت پذیر تشکیل داد که با هر تندباد کوچکی نلرزد

کلید های موفقیت در کار تیمی

در ادامه به تشریح ۱۰ راهنما که می تواند در محیط های گروهی کارساز شده و عملکرد این گروه ها را افزایش دهد، می پردازیم. سنگ بنای عملکرد مطلوب و پایدار، کار گروهی است و تنها از این طریق می توانید به نتایج خارق العاده دست یابید.

۱-درک صحیح اهداف و تعهد در دستیابی به آن

مشخص بودن جهت حرکت و شرایط دستیابی به اهداف، لازمه کار تیمی موثر و پویا است. همه اعضای تیم باید تلاش های خود را در سایه ماموریت کلی سازمان همسو نمایند. وضوح و شفافیت در انتظارات، اهداف، کار و مسئولیت پذیری باعث می شود تا توان و خروجی تیم تقویت شده و سازمان به دستاورد های بالاتری برسد.

۲- ایجاد محیطی برای ریسک پذیری معقول

ایجاد و توسعه محیطی که در آن افراد بتوانند ریسک های معقولی در حوزه های برقراری ارتباط، دفاع از موقعیت کاری و فکری خود داشته باشند، جزء باید های کار تیمی است. در این محیط اعضا به یکدیگر اعتماد داشته و بابت مخالفت ها و ابراز عقیده ی خود مجازات، تنبیه و نکوهش نخواهند شد.

۳-ارتباطات دو سویه، همراه با صداقت و احترام

احساس آزادی در بیان احساسات، نظرات، افکار و راه حل ها باید در بین اعضا وجود داشته باشد. چنین احساسی زمانی به وجود می آید که اعضای تیم برای درک گفته ها و شنیده های یکدیگر تلاش کنند. برای وضوح بیشتر درباره موارد فوق باید سوالات هوشمندانه پرسیده و کمترین هزینه شما برای دستیابی به این شفافیت، صرف زمان لازم است. پس مهارت گوش دادن و پرسیدن سوالات کلیدی به مراتب ارجح تر و کارگشاتر از صحبت کردن شماست.

۴-وجود احساس تعلق به گروه در بین اعضا

اعضا یک تعهد عمیق نسبت به تصمیمات، اقدامات و ساختار تیم را تجربه خواهند نمود. این احساس تعلق زمانی بسط و توسعه می یابد که اعضا مدت زمان لازم جهت توسعه هنجارها و دستورالعمل ها را با یکدیگر صرف می کنند.

۵- منحصر به فرد بودن اعضای تیم

اعضای تیم باید در حوزه های مربوط به خود غیر قابل تعوض باشند. یعنی دیدگاه، تخصص، دانش و نظراتشان منحصر به فرد بوده و تقریباً نتوان آنان را جایگزین نمود. هدف از تشکیل و راهبری تیم ها، خلق تفاوت در پروسه ها و نهایتاً خروجی کسب و کار است. در غیر این صورت چرا سازمان ها دسترسی به اهداف، محصولات یا پروژه ها را به وسیله تیم دنبال می کنند؟ در واقع خروجی یک تیم می تواند به مراتب بیشتر از اهداف و مقاصد تعیین شده بوده که این مهم حاصل پشتیبانی و مشارکت همه اعضای تیم می باشد.

۶- تشویق خلاقیت، نوآوری و ابراز دیدگاه های متفاوت

تفکراتی همچون نمی شود و یا راهی وجود ندارد در تیم های خلاق و نوآور جایگاهی ندارند. چون در این قبیل تیم ها یا راهی خواهند یافت و یا راهی خواهند ساخت.

در بعضی از پروژه های سازمانی لازم است که شما به عنوان مدیر، تیم هایی را تشکیل دهید. این تیم ها معمولاً متشکل از افرادی اند که به تنهایی کار می کنند. هرچه تیم تان را بهتر مدیریت کرده و شرایط مناسبی ایجاد کنید، افراد تشویق می شوند که ایده هایشان را به اشتراک گذاشته و با هم بهتر همکاری کنند.

۷- بررسی و بهبود مستمر

تیم های پویا قابلیت ارزیابی، کنترل و بهبود همیشگی فرآیندها، شیوه های اجرا و تعامل بین اعضا را دارند. آنها گفتگوهای تعاملی خود را برای رفع موانع و همچنین بهبود چهارچوب های سازمانی، استراتژی ها و استعدادهایشان به خوبی انجام می دهند.

۸-توافق بر روی حل تعارضات

اعضا یک تیم بر روی روش های تشخیص، تجزیه و تحلیل و حل و فصل مشکلات کار تیمی خود توافق دارند. اعضای تیم از اختلافات و درگیری های مشخصی پشتیبانی نمی کنند و همگی تابع هنجارها و قوانین وضع شده گروه در حل اختلافات هستند.

۹- وجود رهبری مشارکتی

ایجاد و توسعه رهبری مشارکتی از طریق جلسات پویا، تخصیص شفاف وظایف، ثبت و ضبط تصمیمات و تعهدات وضع شده، ارزیابی مداوم پیشرفت ها، تشویق اعضا به پاسخگویی تعهدات و ارائه مسیر حرکت  به تیم حاصل می شود.

۱۰- تصمیم گیری با کیفیت بالا

تیم از طریق مشارکت و همراهی اعضا، تصمیم های با کیفیت بالاتر را اتخاذ کرده و از طریق همین مشارکت در حمایت و پشتیبانی و اجرای تصمیمات گرفته شده پایبندند.

وجود ویژگی های فوق در هر تیم و گروهی، می تواند منجر به موفقیت آنها شده و این موفقیت پاداش کار گروهی آنان است. این چالش های یک تیم نیست که باعث موفقیت آن می شود بلکه روابط و قدم های کوچک روازانه تیم هاست که منجر به موفقیت و تعالی آنان می شود. اگر اعضا تیم برای دست یابی به موفقیت آمادگی لازم را داشته باشند، می توانند به خلق دستاوردهای عظیمی نائل شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *