۷ گام عملی در ایجاد یک کسب و کار موفق» داشتن رویاهایی بزرگ – مانند گرداندن کسب و کار خود یا تبدیل ایده به شرکتی که می‌تواند دنیا را تکان دهد – بسیار بلند پروازانه است. و تنها زمانی میسر می‌ شود که بتوانید کسب و کار خود را بر پایه مدلی مستحکم و قوی پایه ریزی کنید.

شاید فکر می‌ کنید مدل کسب و کار شما روشن و عالی است، اما در واقع فقط یک دسته فرضیه دارید! شما دو راه پیش روی خود دارید، یا وقت خود را با مدل‌ های کسب و کار قدیمی هدر می‌ دهید – منظور نوشتن سندی طولانی است که تعداد زیادی داده و نمودار را در بر می‌ گیرد – یا اینکه کارآفرینی خود را به صورتی حرفه‌ ای‌ تر در پیش گرفته و از بوم مدل کسب و کار استفاده می‌ کنید.

بوم مدل کسب و کار یک زبان بصری مشترک است که به عنوان نقطه مرجع و تابلویی برای طراحی مدل به کار رفته و باعث رشد و پیشرفت فعالیت‌ های شما می‌ گردد. این کار حرکتی راهبردی به سوی طراحی مدل کسب و کار نوآورانه محسوب می شود.

 

در اینجا هفت راهنمایی مهم در ایجاد و توسعه یک مدل کسب و کار مشتری مدار را به شما ارائه می‌ دهیم.

۱- از کپی برداری مدل کسب و کار به شدت خودداری کنید.

نکته اصلی در کارآفرینی و ایجاد یک استارتاپ ارائه چیزی واقعی و منحصر به فرد است؛ چیزی که بتواند زندگی افراد را بهبود ببخشد. بجای کپی برداری از مدل کسب و کار استارتاپ دیگران، باید از تکنیک‌ های طراحی متفکرانه برای ایجاد ایده‌ های تجاری تازه و نوآورانه استفاده کنید.

۲-تغییرات را در نظر بگیرید.

تغییرات بازار می‌ تواند دوستی خوب برای یک کارآفرین باشد. معمولا زمان بر علیه شما است، پس نباید آن را برای تکمیل اولین مدل کسب و کار خود هدر دهید. واقعیت این است که مدل کسب و کار شما به محض ورود به مرحله کسب مشتری، تغییر خواهد کرد. یک قانون کلی که همیشه باید در ذهن داشته باشید این است که هرگز به اولین مدل کسب و کار خود علاقه مند و وابسته نشوید.

۳-بهترین مرکز برای کسب و کار خود را پیدا کرده و از همانجا کار را آغاز کنید.

بسته به الگوی مدل کسب و کار خود می‌ توانید روند ایده پردازی را از قسمت‌ های مختلف بوم مدل کسب و کار خود آغاز کنید که نوعی استراتژی درکسب و کار نیز به حساب می‌ آید. می‌ توانید مرکز مناسب را در این بوم پیدا کرده و مدلی متمایز ایجاد کنید.

می‌توانید از چهار نکته زیر استفاده کنید:

۱-در صورتی که به دنبال تقویت مشارکت‌ های فعلی یا بهبود موسسات و دارایی‌ های کنونی خود هستید، بهترین استراتژی این است که بر مراکز منبع محور خود تمرکز داشته باشید.

۲-اگر قصد دارید بهره وری را افزایش دهید، پس باید به دنبال مراکز پیشنهاد محور باشید. باید با پیشنهادات و کارهای ارزشمند شروع کرده و روش های حل مشکلات مشتریان را بهبود دهید. به این ترتیب حتی قادر خواهید بود خطرات و هزینه‌ ها را نیز کاهش دهید.

۳- برای شروع، قسمت‌ های مشتری محور در این بوم بهترین گزینه هستند، مخصوصاً اگر بخواهید در صنعت خود به ذهن بخش خاصی از مشتریان نفوذ کرده و چیزهایی را به آنها ارائه دهید که تا آن لحظه توان خریدش را نداشتند. مشتریان جدید و ویژگی‌ های آنها را در نقطه شروع کار خود قرار دهید.

۴- در نهایت قسمت سرمایه محور برای شروع فرآیند ایده پردازی استفاده می‌ شود و در این فرایند شما بر نوآوری در انجام مکانیسم ‌های صنعت خود تمرکز می‌ کنید و جریان‌ های مالی جدید به وجود آورده و موانعی بر سر راه رقبای خود قرار می‌ دهید تا نتوانند در صنعت شما پول در بیاورند.

نکته‌ی مهمی که نباید فراموش کنید این است که به محض اینکه یک عنصر را از یک قسمت بوم مدل کسب و کار حذف کنید، کل مدل کسب و کار را تحت تأثیر قرار خواهید داد.

۴-مدل کسب و کار خود را مکرراً تکرار کنید.

اولین ایده‌ ی شما چیزی نیست بجز آنچه فکر می‌ کنید جواب می‌ دهد. پیش نویسی از ایده خود تهیه کنید، بوم ۹ قسمتی خود را کامل کرده، و مدل اولیه کسب و کار خود را ایجاد کنید. وقتی این مدل را تکمیل کردید، با گوش دادن به نظرات و بازخوردهای مشتریان مدل خود را امتحان کرده و مدل خود را تکرار کنید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

۵-به نظرات مشتریان خود توجه کنید.

بسیاری از کسب و کارها پول زیادی را صرف تحقیقات بازاریابی می‌ کنند، اما معمولاً فراموش می‌ کنند یک عامل بسیار مهم را در چرخه جذب مشتری و توسعه محصول خود بگنجانند– آن هم نظر مشتریان است. اگر شما بودجه تحقیق و توسعه (R&D) زیادی ندارید، تحقیقات بازار با بودجه‌ های کمتر را انجام داده و تلاش کنید نظرات و بازخوردهای خریداران بالقوه خود را بدانید. هرچه بیشتر در مورد مشتریان خود اطلاع داشته باشید، موقعیت بهتری کسب خواهید کرد.

۶-طرحی برای همدلی و انتقال افکار ایجاد کنید.

نکته اصلی در طراحی یک مدل کسب و کار این نیست که ایده کسب و کار شما چقدر می‌ تواند جالب باشد یا اینکه محصول شما تا چه حدی جذاب و متحیر کننده به نظر می‌ رسد. بلکه نکته اصلی این است که چطور مشتری را تحت تأثیر قرار داده و بتوانیم احساسات او را برانگیزانیم. برای رسیدن به این هدف، باید مدل کسب و کار و محصولات/خدمات خود را به گونه ‌ای طراحی کنید که مشکلات و نقاط درد و ناراحتی مشتری را مخاطب قرار دهد. به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • او در هنگام تعطیلات چه می‌ کند؟
  • چه چیزهایی او را تحت تأثیر قرار می‌ دهد؟
  • در مورد نگرش و طرز برخورد او در اماکن عمومی و در میان مردم چه می‌ دانید؟
  • موفقیت برای او چه معنایی دارد؟
  • چه چیزهایی او را نگران می‌ کند؟

۷-دو روش چابکی و استارتاپ ناب را در نظر بگیرید و با استفاده از آن یک پیش نویس تهیه کنید.

در رویکرد استارتاپ ناب (lean startup) برای راه‌اندازی کسب‌وکار و محصول همه ایده‌های محصول و کسب‌وکار فرضیاتی تلقی می‌شوند که باید با آزمایش‌کردن سریع در بازار اعتبارسنجی شوند. این رویکرد بر آزمایش‌کردن علمی، بیرون دادن تکرارشدنی محصول و بازخورد مشتریان استوار است تا به یادگیری معتبر برسد.

نکته اصلی این است که باید مدل کسب و کار خود را طراحی کرده و به سرعت به سراغ ایجاد محصول بروید. پس از آن نوبت آزمایش مدل و نمونه شما در میان مشتریان و در نهایت، تطبیق محصول با خواسته‌ های بازار یا تغییرات آن در مواقع لزوم است.

مایه تأسف است که بسیاری از شرکت‌ها تنها به دلیل اتکای بیش از حد روی چیزی که فکر می‌ کنند کار خواهد کرد، شکست می‌ خورند. بهترین روش این است که بفهمید ایده کسب و کار شما برای یک شروع کوچک به اندازه کافی بزرگ است یا نه. از روش‌ های اثبات شده استفاده کنید، و بر اساس تکنیک‌ های بیان شده یک مدل کسب و کار طراحی کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *